Hur jobbar Svensk Trafikutbildning med nollvisionen?

I vår verksamhet arbetar vi aktivt med att bidra till Nollvisionen.

Vår egen uttalade vision är en säker trafik där människor inte bara vill sig själva väl utan är medvetna om vårt handlande och dess konsekvenser för övriga trafikanter. Ibland kan man tro att alla är idioter men det är människans hjärna som är triggad på att vilja sig själv väl, människor “gör inte skit för att jävlas med dig(oftast)”. Riskmedvetenhet och hänsyn. Två fina ord men vad innebär dessa ord? Finns det förståelse?

Vi påstår att för att nå en nollvisionens mål måste vi arbeta annorlunda framöver, vi som en del av de som utformar systemet.
Vi tror att de allra flesta människorna inte tar risker med flit (nu ska jag prova att köra snabbt i den kurvan så ska vi se om jag skadas allvarligt), vi jobbar inte med ordet riskmedvetenhet utan med ordet medvetenhet.

.

Men hur gör vi det då och går det att se om vårt arbete får några effekter? Grunden i vår verksamhet är att våra medarbetare ska vara mångsidigt utbildade inom trafik, hjärnan, pedagogik och säkerhet. När vi möter blivande trafikanter och körkortstagare arbetar vi med att skapa en tänkande förare. Då behöver vi vara på smma nivå som de vi utbildar för att förstå hur deras hjärna tänker och för att vi ska kunna prata samma språk

Transportstyrelsen kontrollerar och godkänner våra utbildningar och vad de ska innehålla. Vår ambition är dock alltid att ge våra elever lite mer, att skapa ett mervärde och skicka med fördjupade insikter och kunskaper.

Men våra kunder är inte bara blivande körkortstagare, utam även de som redan har körkort kan behöva vidareutbildning, de som kör mycket i sitt arbete kan behöva öva på vissa riskfyllda situationer för att känna sig tryggare och få en bättre arbetsmiljö eller de som ska vara i trafiken överlag utan körkort behöver veta hur vi skapar ett transportsytem gemensamt och hur det fungerar i landet trafik. Alla har ansvar för att vårt transportsystem fungerar.

Detta arbete är inte styrt av myndigheter, utan av vår vision om att bidra till en säker trafik. Att arbeta förebyggande med trafiksäkerhet och att öka medvetenheten om det egna ansvaret hos varje trafikant är därför viktigt. Även Trafikverket arbetar på detta sätt och vill sätta trafiksäkerhetsfrågan på agendan genom att långsiktigt medvetandegöra och kunskapshöja genom att förändra normer och beteenden. Medborgarna i trafiken (trafikanterna) ska själva ta ansvar utan att använda pekpinnar eller berätta vad som händer om man gör fel.

Att vårt arbete bidrar till ett minskat antal omkomna och skadade i trafiken är vi övertygade om genom att bidra till att höja medvetandegraden vilket skapar en medvetenhet om vad den enskilde trafikanten kan bidra med för att Sverige ska nå etappmålen år 2030 vilket innebär det max 133 omkomna samt maximalt 3100 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030.

Konkreta metoder vi jobbar med är:

Hastighet
För att nå en sänkt medelhastighet är det viktigt att den stora massan av fordon sänker sin hastighet och eventuellt funderar på om resa behöver utföras. Vi skapar medvetenhet och tankar kring vårt resaande.

Nykterhet
En bedömning av eventuella symptom på drogpåverkan hos föraren görs
och vi utför alkoholutandningsprov på våra utbildningar. Syftet är att få förare av motordrivna fordon en insikt om tex dagen efter och självfallet att inte vara i trafiken med alkohol.

Samverkan
Svensk Trafikutbildning deltar även aktivt i olika för Nollvisionen i olika samverkansgrupper där det finns många myndigheter, organisationer och företag som alla arbetar mot målet om Nollvisionen, exempelvis deltar vi på Trafikverkets årliga resultatkonferens för att ta del av trafiksäkerhetsutvecklingen samt ny forskning på området.

År 1997 tog svenska riksdagen beslutet att Nollvisionen ska vara grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige.

Nollvisionens säkerhetsfilosofi bygger på tre grundprinciper:

  1. Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte leda till allvarliga personskador.

  2. Ansvaret för trafiksäkerheten delas mellan de som utformar och de som använder transportsystemet. Utformarna har det yttersta ansvaret för säkerheten.

  3. Trafikanten har ansvar att visa hänsyn och att följa de lagar och regler som gäller inom vägtrafiken.

Vad menas med nollvisionen i trafiken?

Utgångspunkten för Nollvisionen är det etiska ställningstagandet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. När transportsystemet utformas ska det göras utifrån kunskapen om människokroppens förmåga att klara krockvåld. Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden.

Sedan Nollvisionen antogs har antalet omkomna i trafiken mer än halverats, samtidigt som antalet resor har ökat kraftigt, idag ligger vi på strax under 200.

Den svenska nollvisionen och trafiksäkerheten är en exportprodukt där tankarna fått genomslag. Nu finns trafiksäkerhet med som ett delmål i FN:s hållbara mål för hållbar utveckling.