Vi är erfarna som utbildare. Vi sticker ut hakan och påstår att vi ligger i framkant pedagogiskt och erbjuder effektiva, säkra och enkla utbildningar där du som elev och effektivitet (djupinlärning & förståelse per minut) står i fokus. Med vår metod och utbildning blir din resa mot körkortet effektivare, enklare och billigare.

Vill du besöka oss kan du ringa, chatta, mejla, boka ett videomöte eller ett fysiskt möte på vårt showroom i Näsby Park eller vid vår körgård på Gillinge. Nedan följer några av våra pedagogiska tankar.

DE FYRA F:EN. VÅR PEDAGOGISKA GRUND

Ta gärna några minuter och läs igenom hur vi utbildar. Viktig information finns längst ner!

  • Fakta

  • Förståelse

  • Färdighet

  • Förtrogenhet.

För att du ska vara en tänkande förare behöver du de fyra F:en. Inte sällan brister vi i en eller flera “F” och vi kan ofta hitta bristen i FAKTA F:et.

Fakta och förståelse är intimt förbundna med varandra.

  1. Förståelsen avgör vilka ”fakta” vi kan se eller uppfatta och vice versa.

  2. Ibland är förståelsen omedelbar, ibland kräver den ganska mycket mental ansträngning och övning.

  3. När kunskap är en färdighet vet vi hur något skall göras och kan utföra det. Ibland hamnar vi här på punkt 3 innan vi kan bocka av punkt 2.

  4. När kunskap är en förståelse kan vi det teoretiskt men kan inte tillämpningen som är praktiskt.

  5. Förtrogenhetskunskapen är ofta förenad med sinnliga upplevelser. Vi ser, luktar, känner och ”vet”, när något är på gång eller något skall avbrytas eller påbörjas och kommer till uttryck i t.ex. bedömningar. Genom erfarenhet av många unika situationer lär vi oss att se likheter i olikheterna, liksom att vara uppmärksam på olikheter.

Förvirrande? Ett exempel, krypkörning.

Fakta: Du kan förklara hur man krypkör. Du styr farten med fartreglagen och kör i gångfart.

Förståelse: Förståelse visar du ofta på samma sätt som kunskaper om, dvs. genom att redogöra, beskriva eller diskutera, du ska kunna förklara det för en blind person. Du arbetar med fartreglagen, gas koppling och broms vid behov och farten ska vara gångfart. Du bör ha korrekt körställning. Du ska veta vad en korrekt körställning är. Vad behov innebär.

Färdighet: Nu ska du prova att utföra det, alltså mer praktiskt. Du ska kunna kan resonera, dra vissa slutsatser och se helheter och sammanhang. Färdighetskunskap svarar på frågan ”hur” något sker i relation till fakta och förståelse. Kanske förståelsen blir verklig här. Du kan krypköra rakt och svänga på plan mark, du kan dessutom krypköra uppför och nerför där det inte finns störningsmoment runt omkring, eventuellt någon sten, kotte eller kon.

Förtrogenhet: Nu kan du krypköra på den där trånga grusvägen samtidigt som det närmar sig en lastbil. Du kan svara på frågan varör du gjorde så eller om du misslyckas vet du exakt vad du borde ha gjort.

En typisk miss när det övas är att man börjar med färdigheten innan faktan och förståelsen finns. Oftast i samband med bristande självinsikt.

Hjärnan - vår egen processor

Om vi lär oss att programmera hjärnan lär du dig snabbare och för livet.

Hjärnan, nyckeln till ditt lärande

Bestående minnen = djupinlärning. Djupinlärning skapas inte under intensivutbildningar.

Rädsla är ett väldigt viktigt, ursprungligt, biologiskt försvar mot hot. Den gynnar på så vis mänsklighetens överlevnad. Ytterst handlar det om rädsla för döden, men även många andra former av rädsla finns. Vanligt är att du är rädd för att göra illa dig. På så vis kan rädslan vara mer eller mindre funktionell, beroende på art och omständigheter. Rädslan gör helt enkelt ingen skillnad på om hotet kommer inifrån eller utifrån, är konstruerat eller verkligt. Rädsla bombarderar hela hjärnan och autonoma nervsystemet (hjärta, andning…) för att alarmera organismen inför fara eller hot. Rädsla har relativt kort varaktighet därför att den accelererar och kräver omedelbara åtgärder. Den väcker alternerande flykt från och upptäckande av det fruktade föremålet/situationen. Den kan väckas av inre kroppsliga händelser – plötsliga muskelkontraktioner eller snabba förändring hos inre organ, men kan också väckas av inre fantasiföreställningar. I grund och botten är människan rädd för att göra sig illa. Människans hjärna är dessutom inte byggd för fart.

Hjärnan är 40000 år gammal

Genom att jobba med våra naturliga instinkter och översätta de till hur vår hjärna fungerar lär vi oss att fokusera på det som är viktigt för att vara säkra trafikanter.

Vi på Svensk Trafikutbildning jobbar för att du ska känna dig lugn och avslappnad, först då kommer din inlärning ligga på topp.

GRUPPUTBILDNING

Våra utbildningar bygger på gruppens lärande. Du behöver ha en viss mängd fakta och förståelse. I och med att vår hjärna bara kan ha en aktiv tanke åt gången men du kan göra många saker. Därför har vi valt att göra det så enkelt som möjligt för dig att klara dig i trafiken, att hålla koll. Oftast lär sig den medföljande eleven mer än den som sitter och framför fordonet.

  • Forskning visar på att kamratpåverkan är en ytterst viktig del vid undervisningen.

  • Du får möjlighet att diskutera och reflektera tillsammans med kamrater i samma situation som du.

  • Hållbarhet, då undervisningen blir effektivare sparar vi också på våra resurser.

våra utbildningar utom PT-lektioner ÄR OFTAST gruppUTBILDNINGAR.