RISKUTBILDNING MOTORCYKEL

“Risktvåan”

Riskutbildningarna för mc – riskettan och risktvåan – introducerades 2009 för öka medvetenheten, självinsikten och kunskap om orsaken till mc-olyckor

Risk 2 är 300 minuter lång enligt transportstyrelsen föreskifter.

 Vad krävs för att bli godkänd?

Du behöver vara närvarande hela tiden och delta. På risk 2:an finns det också som krav att man ska kunna hantera motorcykeln, du ska kunna hoppa på hojen och bli polare med den på 5-10 minuter, du ska veta hur balansen fungerar och du ska kunna accelerera snabbt upp till ca: 23 m/s och trycka på bromsarna för kung och fosterland (panikbromsa). HAr du aldrig gjort detta rekommenderar vi dig att du tar en lektion med oss på STU svensk trafikutbildning!

Risktvåan för motorcykel

I början av risktvåan genomförs en uppvärmning där du får lära känna motorcykeln och där läraren får chans att bedöma om alla kan hantera motorcykeln tillräckligt bra. Du kan bli underkänd (kuggad) om det finns risk för att du ska göra illa dig själv eller dina kamrater på utbildningen eller att du skickar ut tydliga varningssignaler i den körning du uppvisar. Är du trygg med att växla, bromsa, svänga och accelerera är det lugnt, det är mer eller mindre omöjligt att ramla. Utbildningen är inte på något sätt en bedömning av hur du kör utan till för att väcka tankar hos dig om farliga situationer i trafiken. Inga koner eller dylikt förekommer.

När ska jag boka riskutbildningarna?

Risk 2:an bör du göra när du är avslappnad på motorcykeln för att ditt fokus inte ska ligga på fel saker.

Kom ihåg:

  • Riskutbildningarna är inga prov.

  • Riskutbildningarna är giltiga i 5 år.

  • RISK 2 GENOMGÖR PÅ GILLINGEBANAN, GILLINGE 1

  • Nej. Nej. Vi övar inte på det.

  • Nej. Vi kör och provar på risker förknippade med motorcykel och halt väglag är inte en av dom. Du kör alltså inte på en halkbana som på riskutbildningen för bil.Du kör endast runt i banor på asfalt, testar på att bromsa, svänga, accelerera, och blir medveten om risker i trafiken.

  • Risk 1:an kan du göra när du vill.

    Risk 2:an bör du göra när du är avslappnad på motorcykeln för att ditt fokus inte ska ligga på fel saker.

  • På båda utbildningarna måste du förstå och tala svenska.

    På risk 1:an behövs det inga förkunskaper.

    På risk 2:an ska du kunna ta en motorcykel och accelerera upp till ca 80 km/h och göra en panikbromsning.

    Du ska kunna svänga obehindrat.

  • GODKÄND LEGITIMATION! Resten tillhandahåller vi!

  • I och med att utbildningen är praktisk och en del av övningarna kräver att du har hyfsat med timmar på MC:n för att kunna göra de flesta manövrarna kan det vara att du INTE klarar av att nå målen, då är du välkommen tillbaka alltså bör svret vara ja, du kan kugga. De svåraste övningarna är när man ska accelerera snabbt till ca 70-80 km/h och sedan göra en panikbromsning. Med det sagt finns det inga direkta bromsträckor eller konor du ska åka imellan eller liknande, det är inget prov. Vi rekommenderar att ta en lektion innan RISK 2:an för att få ut maximalt av utbildningen men inget krav!

  • Tror gör man i i gudtjänstlokalen. Du är din egen herre. Kan du accelerera snabbt till ca 80 km/h? Vågar du panikbromsa så att ABS bromsarna jobbar? Vågar du luta/släppa styret?